زمان كان المصروف نص جنيه وبنصحى 6:30

زمان كان المصروف نص جنيه 
وبنصحى 6:30 
وبنروح مشي للمدرسه 
كنت تستنى أمك وهيا تحطلك السندوتشات فى الشنطه كانت 7 حصص 
وأكبر فرحه لما أستاذ يغيب ويكونوا 6 حصص 
كانت الحيطان مكتوب عليها أسامينا ✌
وراسمين عليها قلوب وأسماء صحابنا ❤
كان الخوف من حل لواجب أكبر خوف 
وكانت رهبة الأستاذ كبيره ✏✏
كان جرس المرواح أكبر فرحه .
كنا نجرى عشان نطلع من الباب زى اللى طالع افراج من السجن 
كنت احط إيدى على كتف صاحبى ونروح 
كانت ضحكتنا راس مالنا .
ماكنش للهم مكان جوانا .
كان الواحد يروح تعبان .
ويرمى الشنطه على الباب وينادى ياأمى عامله اكل ايه .
لما تكون زهقان تنزل تلعب ف الشارع مع صحابك .
بس بتفضل أيام زمان دى زكرى مابتتنساش .
وياريت يرجع زمان كنا أحلى كنا طيبين كنا صغيرين .
وياريت فضلنا صغيرين دا اسمه زمن الطيبين .
كنا بستنى سنه 4 إبتدائي عشان نكتب بالجاف ✏
تسألك امك الساعه كام تقولها الكبير على اربعه والصغير على سته .
كنا نستنى الامتحانات عشان مانخدش الشنطه .
وتلبس لبس جديد وتستنى الشهاده .
واول ماتبان تكون أول واحد رايح تجبها .
أكيد عملت حاجه من دى وانته صغير .
كنت بترسم الشمس فى زاويه الورقه
كنت بتقفل باب التلاجه براحه عشان تشوف اللمبه بتطفى أمته .
كان لما حد ف البيت يطلب منك كوبايه ميه كنت لازم تشرب .
وقبل ماتدخل تمسح بؤقك عشان محدش يعرف انك شربت .
وانته نايم كنت بتغطي رجليك وجسمك كويس عشان محدش يطلعلك من تحت السرير ويخدك .
اكيد انت بتبتسم دلوقتى على الأيام الحلوه .
وماتنساش قمه الفخامة أيام الإبتدائيه لما الأستاذ يديلك طباشير وأوراق ويقولك وصلها للأستاذ فى الفصل التانى اللى جمبينا بتمشي قدام الطلاب وبتحس إنك باشا
صباح الفل .

إرسال تعليق

0 تعليقات